Proiecte de Artă Urbană în America şi Europa

Intervenţiile de Artă în Spaţiul Public american şi european au motivaţii comune, şi acestea ţin de integrarea în planificarea urbană a lucrărilor de artă de for public, cu focalizări evidente în diversificarea modalităţilor de expresie artistică, tehnică, prin alăturarea noilor tehnologii electronice. Alte scopuri, a căror dimensiune umanistă / culturală, constând în grija pentru cetăţean şi viaţa sa spirituală, atât de trunchiată şi contorsionată, prizonieră a mecanismului oraşului-fabrică în care trăim, le găsim evidenţiate în implicarea comunităţii, care este beneficiarul lucrării, şi în permanenta preocupare pentru redefinirea spaţiului citadin aflat într-o continuă schimbare.
Fairmount Park Art Association în Philadelphia (FPAA) şi Creative Time şi Public Art Fund (PAF) în New York sunt dintre cele mai active fundaţii de Artă Urbană în spaţiul american (Private Funding Models în vol. Public Art by the Book, p. 52-71). Unul din primele proiecte FPAA început în 1980, dedicat ”to integrating urban planning and public art”, s-a numit Form and Function. Artiştii au fost invitaţi să propună lucrări artistice „site-specific, utilitarian, and integral to comunity life”, ”to give meaning or identity to a place”. Unul din scopurile declarate era „to respond to the needs of the changing city”. Un alt proiect Light Up Philadelphia cerceta ”how light and new technology could improve city’s livability” şi promova lucrările axate pe ”creative urban light”. Un proiect care implică comunităţile într-un proces participativ creativ de modelare a vecinătăţilor şi facilitează artiştilor oportunitatea de a lucra direct cu publicul este New ‘Land’ Marks care a primit mai multe premii şi datorită dimensiunilor sale sociale, educaţionale.
Creative Time în New York organizează competiţii de proiecte şi prezintă lucrări de artă cu caracter temporar şi efemer. Dintre proiectele de început face parte Art on the Beach iar mai recent Tribute to Light, realizat în memoria victimelor atacului din Septembrie 2001, proiect cu lucrări de artă cu caracter temporar. Creative Time este foarte cunoscută în lumea noilor media şi datorită lucrărilor site specific multidisciplinare şi evenimentelor de artă video cu caracter efemer pe care le organizează. Două proiecte majore, în derulare, sunt Art on the Plaza, realizat în colaborare cu administraţia celor două situri, care găzduiesc lucrările şi evenimentele media, Ritz-Carlton New York şi Battery Park City Authority Times şi proiectul video The 59the Minute în Times Square, cu partener Panasonic, prezentat pe un ecran de mari dimensiuni Astrovision.
Una din lucrările finalizate in situ pentru Art on the Plaza este semnată de Shirazeh Houshiary şi Pip Horne şi consta într-o instalaţie amplasată în mai 2004 pentru o perioadă de câteva luni, până în ianuarie 2005. Instalaţia, cu caracter de artă temporară, intitulată Breath, îmbina tehnici tradiţionale cu noile medium-uri artistice. O coloană răsucită, realizată din cărămizi albe, atrăgea atenţia trecătorilor prin muzicalitatea sonorităţilor unor rugi, citate multilingve, lucrarea fiind o pledoarie pentru dialogul confesional şi multiculturalism.
Leonard Ursachi şi Nicolae Golici sunt doi sculptori de origine română care trăiesc şi lucrează la New York şi care au semnat mai multe lucrări de site specific art cu caracter temporar, finanţate de fundaţii de Artă Urbană / Urban Art.
Public Art Fund (PUF) dezvoltă trei programe majore: In the Public Realm sprijină artiştii din New York să realizeze lucrări de Artă în Spaţiul Public; programul Tuesday Night Talks familiarizează publicul cu arta actuală prin prezentări şi dezbateri cu artişti, curatori şi critici de artă, care analizează ideile, conceptele, statutul artei şi culturii contemporane; un alt program este axat pe cultura scrisă - PAF newsletter In Process şi o serie de publicaţii de artă.
În Europa ultimilor ani s-au înmulţit evenimentele de Artă în Spaţiul Public şi proiectele comune interdisciplinare de elaborare şi promovare, diseminare a practicilor artistice de Urban Art. Familiarizarea unui public larg şi a factorilor de decizie din domeniul management-ului teritorial urbanistic şi cultural a dus la înfiinţarea unor fundaţii care să se implice în acest fenomen ce-şi dezvoltă rhizomatic structurile multimediale în definirea noului vizual urbanistic contemporan. Programul The Nouveaux Commanditaires, Foundation de France (1991) şi, pe aceleaşi principii configurat, programul Nouvi Committenti, Fondazione Adriano Oliveti (2001, Italia), sunt programe axate pe activităţi şi practici artistice interdisciplinare, multimediale, legate de problematicile contemporane arte – urbanism – oraş. Politica lor este de a considera cetăţeanul / beneficiarul ca pe un comanditar, iar rolul acestor organizaţii ar consta şi în medierea acestor opţiuni culturale cu proiectele artistului chemat să realizeze lucrarea.
Toate aceste fundaţii au în strategia lor, ca obiectiv fundamental, conştientizarea partenerilor, fie ei factori administrativi, sponsori sau comunităţi urbane şi public larg, de necesitatea Artei în Spaţiul Public în toate formele sale de manifestare, de la concret la efemer. În acest scop sunt organizate expoziţii şi promovate proiecte educaţionale accesibile, care includ vizitarea unor situri artistice specifice, conferinţe, workshop-uri în care oameni din categorii diferite de vârstă sunt familiarizaţi cu practicile artistice contemporane, emisiuni TV şi web-uri specializate. Numeroase intervenţii artistice în spaţiul public se datorează iniţiativelor private şi programelor bazate pe activism şi voluntariat artistic şi comunitar.
 

Persoane interesate

Etichete

Arta in Spatiul Public Copyright © 2009